آموزشی

پمپ آب مناسب برای ساختمان

پمپ آب مناسب برای ساختمان

اگر قصد خرید پمپ آب خانگی را دارید اما نمی‌دانید مناسب‌ترین گزینه کدام است، این مطلب از بلاگ البرز مخزن را از دست ندهید. در این مقاله راهنمای انتخاب پمپ آب مناسب ساختمان را خواهیم دید و درباره اهمیت انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمان توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی برای ساختمان

هدف از نصب پمپ آب مناسب برای ساختمان، تامین آب برای تمامی طبقات و حفظ فشار در ارتفاع است. اگر دقیقاً ندانید که برای مصرف معمول ساکنان، چه مدل پمپ آب خانگی برای ساختمان مناسب است، در آینده ممکن است به مشکل افت فشار آب در طبقات بالا برخورد کنید. اولین اطلاعات مهمی که نیاز است بدانید، مشخصات پمپ آب خانگی و پارامترهایی است که می‌تواند در انتخاب پمپ آب مناسب ساختمان موثر باشند.

با مشخصات پمپ آب خانگی آشنا شوید

توان یا قدرت: این پارامتر که بر حسب اسب بخار یا HP و همینطور کیلووات یا KW سنجیده می‌شود، می‌تواند توان پمپ را نشان دهد. یعنی میزان نیرویی که هر پمپ می‌تواند تولید کند. اگر توان یک پمپ با توجه به نیازی که شما دارید، کافی نباشد، فشار آب مطلوب در آینده نخواهید داشت.

ماکزیمم دبی یا حداکثر آبدهی: این مولفه که بر حسب لیتر بر دقیقه یا L/min و همچنین متر مکعب بر ساعت یا M3/H اندازه گیری می‌شود، از جمله مشخصات مهمی است که قبل از انتخاب یک پمپ آب مناسب برای ساختمان می‌بایست به آن توجه کرد. در واقع میزان ظرفیت یک پمپ در انتقال آب را حداکثر آبدهی آن می‌نامند که در ارتفاع صفر یعنی دهانه خروجی، حداکثر دبی یا Max Q نامیده می‌شود. به این خاطر که پمپ، بیشترین میزان آبدهی را دارد.

ماکزیمم هد یا حداکثر ارتفاع پمپ: در انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمن، ماکزیمم هد نقش مهمی ایفا می‌کند. مقدار حداکثر ارتفاع یا Max Head یک پمپ آب خانگی برابر با جایی است که قرار دارد تا بالاترین نقطه ای که می‌تواند آب را پمپاژ کند. این پارامتر بر مبنای متر محاسبه می‌شود.

قطر ورودی / خروجی لوله: اندازه قطر لوله ورودی / خروجی که بر اساس اینچ اندازه گیری می‌شود به دلیل اینکه با میزان آبدهی رابطه مستقیمی دارد، در انتخاب پمپ آب مناسب ساختمان تاثیرگذار است.

نکات مهم: توجه داشته باشید که ارتفاع با آبدهی رابطه معکوس دارد. به این معنا که با افزایش ارتفاع، آبدهی کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر در نقطه حداکثر ارتفاع یا ماکزیمم هد، شاهد صفر شدن آبدهی هستیم. در نتیجه شما باید در هنگام خرید پمپ آب مناسب برای ساختمان به سراغ گزینه ای بروید که حداکثر ارتفاعش از ارتفاعی که نیاز دارید بیشتر باشد. در ادامه درباره جزئیات اینکه چگونه باید مناسب ترین پمپ آب را برای ساختمان خود انتخاب کنید، توضیح خواهیم داد.

چگونه پمپ اب مناسب برای یک ساختمان چند طبقه انتخاب کنیم؟

بسته به تعداد طبقات، نوع پمپ آبی که خریداری می‌کنید متفاوت است. مواردی که در انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمان باید به آنها توجه کرد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد طبقات ساختمان شما
  • تعداد واحدهای هر طبقه
  • متراژ هر واحد
  • تعداد شیرهای کل ساختمان

با این پارامترها، می‌توانید درک درستی از نیاز خود پیدا کنید. برای ساده‌تر شدن این توضیحات، مشخصات پمپ آب خانگی برای تعداد طبقات یک تا 4 و بالاتر را باهم ببینیم.

پمپ آب خانگی برای ساختمان 1 تا 4 طبقه

با توجه به اینکه ساختمان‌های یک طبقه معمولاً با کمبود فشار رو به رو نیستند، در صورت بروز چنین مشکلی به احتمال زیاد یا لوله کشی ساختمان مشکل دارد، در جایی از لوله‌ها، نشتی یا ترکیدگی ایجاد شده یا ساختمان‌های مجاور به صورت غیرقانونی پمپ نصب کرده اند. اگر این موارد بررسی و مشکل همچنان پابرجا بود، باید از یک پمپ آب نیم اسب محیطی استفاده کنید. این پمپ برای یک ساختمان تک طبقه با یک واحد مناسب است.

اگر در هر طبقه دو واحد وجود داشت، پمپ بشقابی نیم اسب توصیه می‌شود که هد پمپ آن 20 متر و دبی پمپ 5.4 مترمکعب باشد. در ساختمان‌های دو طبقه چه تک واحد و چه دو واحدی نیز به پمپ آب خیلی قوی نیاز نداریم. یک پمپ بشقابی یک اسب برای هر دو حالت پاسخگو است. اما از آنجایی که مشکل فشار آب معمولاً از طبقه سوم به بالا شروع می‌شود، باید به فکر خرید پمپ آب قوی‌تری باشید. در ساختمان‌های تک واحدی، یک پمپ جتی تک اسب و در ساختمان سه طبقه دو یا سه واحدی، پمپ دو پروانه 1.5 اسب گزینه مناسبی است.

همین حالت برای ساختمان‌های چهار طبقه هم صادق است. با این تفاوت که مشخصات فنی پمپ تغییر می‌کند. برای این مورد پمپ جتی تک اسب می‌بایست هد پمپ 51 متر و دبی پمپ 3.2 متر مکعب داشته باشد تا پاسخگوی نیاز یک ساختمان 4 طبقه تک واحدی را بدهد. در حالتی که ساختمان دو یا سه واحدی باشد، پمپ دو پروانه 2 اسب با هد پمپ 51 متر و دبی پمپ 6.2 متر مکعب انتخاب مناسبی خواهد بود.

پمپ آب خانگی مناسب برای ساختمان‌های بیش از 4 طبقه

برای ساختمان‌هایی با بیش از 4 طبقه، لازم است که نگاه کلی تری به پارامترها داشته باشیم. از آنجایی که دبی و هد پمپ آب رابطه معکوس دارند، اگر ارتفاع پرتاب پمپ بالا برود، دبی کاهش پیدا کرده و برعکس. در حالی که ساختمان‌های بیش از 4 طبقه هم نیاز به دبی بالا دارند و هم هد بالا. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتخاب پمپ آب، محاسبه دو مولفه فشار پمپ آب (ارتفاع یا H) و دبی پمپ آب است.

روش محاسبه فشار به این صورت است که شما تعداد طبقات ساختمان را در 3 ضرب می‌کنید. مثلاً یک ساختمان 5 طبقه با یک طبقه زیر و یک طبقه پارکینگ را 7 طبقه در نظر گرفته و ارتفاع تقریبی پمپاژ آب آن را 21 محاسبه می‌نماییم. سپس برای بدست آوردن فشار آب در پشت هر شیر، این عدد را به علاوه 30 می‌کنیم. که برابر می‌شود با 51 متر یا همان 5.1 بار.

برای محاسبه دبی یا آبدهی، می‌توانید به صورت حدودی برای هر واحد، میزان 400 لیتر در دقیقه را در نظر بگیرید که برابر است با ۰.4 متر مکعب در ساعت. حالا تعداد واحدهای مسکونی را در این عدد ضرب می‌کنیم. برای ساختمان 5 طبقه و 10 واحدی، عدد 4 مترمکعب در ساعت را به دست می‌آوریم. بعد از به دست آوردن این موارد، می‌توانید بهترین گزینه برای ساختمان چند طبقه خود را انتخاب کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم اینکار را به همکاران ما در البرزمخزن بسپارید. کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید، نیازهای خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما بهترین پمپ آب مناسب برای ساختمان شما را معرفی کنند.

اهمیت انتخاب پمپ آب مناسب برای یک ساختمان

پمپ آب وسیله ای است که می‌تواند مرز بین آسایش ساکنان یک خانواده و درگیری همه روزه آنها را مشخص کند. اگر یک پمپ آب مناسب برای ساختمان خود انتخاب و خریداری کنید، می‌توانید تا سالها بدون هیچگونه مشکل یا دردسری، از آب پرفشار در لوله‌های خود مطمئن باشید. اما در صورتی که ندانید چه مدل پمپ آبی با چه مشخصاتی پاسخگوی نیاز ساختمان شماست، ممکن است در نهایت خریدی نامناسب انجام دهید که در مدت زمانی کوتاه متوجه این موضوع خواهید شد.

پمپ آب مناسب برای ساختمان

انواع پمپ آب در مدل‌ها، برندها و مشخصات فنی مختلف در بازار به فروش می‌رسند که بر خلاف تصور بعضی از مشتریان، هر کدام دقیقاً برای یک نیاز و شرایط خاص کاربردی هستند. شما می‌توانید با توجه به نکات و اصولی که در این مقاله توضیح دادیم، درک نسبتاً کافی از اینکه چه نوع پمپ آبی مناسب نیاز شما است پیدا کنید. اما اگر می‌خواهید از خرید خود مطمئن باشید، بهتر است اینکار را به کارشناس بسپارید. همکاران ما در البرزمخزن در خدمت شما عزیزان هستند تا هرگونه سوال و ابهام شما را پاسخگو باشند.

سوالات متداول

چه پارامترهایی در انتخاب یک پمپ آب مناسب ساختمان مهم است؟

مهمترین مولفه‌هایی که باید برای انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمان در نظر داشته باشید، حداکثر آبدهی و حداکثر ارتفاع پمپ هستند. اما مواردی همچون توان پمپ یا قطر ورودی / خروجی لوله نیز می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. در این مطلب این موارد به تفصیل توضیح داده شده‌اند.

برای ساختمان‌های یک تا 4 طبقه چه پمپ آبی مناسب است؟

این موضوع با توجه به تعداد واحدها، متراژ هر واحد و حتی تعداد شیرهایی که در ساختمان وجود دارند متغیر است. به همین خاطر لازم است با استفاده از فرمول‌های توضیح داده شده در این مطلب، ابتدا دبی و هد مورد نیاز برای ساختمان خود را به دست بیاورید و با توجه به آن مدل پمپ آب را انتخاب کنید.

1 دیدگاه در “پمپ آب مناسب برای ساختمان

  1. سلیمانی گفت:

    سلام درمان نوشته شده ،مصرف یک واحد ۴۰۰ لیتر در دقیقه و ۴/ متر مکعب در ساعت میشود که باید ۲/۴ متر مکعب شود و برای ۱۰ واحد ۲۴ مترمکعب در ساعت. جریان چیست ؟ اما بعد من در طبقه پنجم ساختمانی با کنتور و مخزن کنار پمپ و پمپ مجزا زندگی میکنم یعنی مصرف ۱ واحدفقط . و با همکف و زیر زمین طبقه ۷ میشود، چه پمپ و سایزی و چه ست کنترل قابل تنظیم فشار ، باید تهیه کنم ، که اگر هنگام آبگیری یخساز داخل یخچال ،اب به بیرون ریخت ،بتوانم فشار پمپ را افزایش یا کاهش دهم ممنون میشم ، الان در مضیقه هستم و نیاز به راهنمایی اساتید بزرگوار ، تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *