اخبار

سدهای ایران چقدر آب دارند؟

سدهای ایران چقدر آب دارند

سدهای ایران چقدر آب دارند؟ این سوالی است که در بسیاری از گزارشات و اخبار این روزها شنیده می‌شود. آب موجود در سدهای کشور همیشه یکی از مهم‌ترین آمارهایی است که برای پیش‌بینی وضعیت تامین آب شرب و کشاورزی باید به آن توجه کرد. این مساله به خصوص در سال‌های اخیر و روند رو به رشد بحران آب، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. در این خبر از البرزمخزن به بررسی آمار و ارقام این موضوع خواهیم پرداخت.

سدهای ایران چقدر آب دارند؟

آمار موجود درباره مقدار آب سدهای ایران در مدت سپری شده از سال آبی جاری ( از اول مهرماه تا ۱۶ بهمن ۱۴۰۱)، کاهش یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این مقدار آب معادل ۲۱ میلیارد و ۱۳ میلیون متر مکعب است و در سدهای مختلف در سرتاسر کشور ذخیره شده است. این مقدار در سال قبل ۲۱ میلیارد و ۴۴ میلیون متر مکعب بود.

این حجم از آب به طور تقریبی ۴۳ درصد از ظرفیت سدهای کشور را پر کرده است.

حجم آب ورودی به سدها

حجم آب ورودی به سدهای کشور در مدت سپری شده از سال آبی جاری تا ۱۶ بهمن ماه، معادل ۸ میلیارد و ۸۷ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با عدد مربوط به مدت مشابه سال آبی گذشته یعنی ۱۰ میلیارد و ۵ میلیون متر مکعب، ۲۱ درصد کاهش داشته است.

حجم آب خروجی از سدها

از نظر حجم خروجی آب از سدها نیز، با کاهش روبرو هستیم. به طوری که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ بهمن ماه ۶ میلیارد و ۸۵ میلیون متر مکعب آب از سدها رهاسازی شده است؛ رقمی که به نسبت مدت مشابه سال قبل یهنی ۷ میلیارد و ۹۳ میلیون متر مکعب، ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی سدهای بزرگ و مهم کشور نشان می‌دهد که کاهش پرشدگی سدها در برخی از آن‌ها نگران کننده است. آمار مربوط به شمیل و یمان استان هرمزگان، تهم استان زنجان، سد بیجار استان گیلان، ساوه استان مرکزی، شهید رجایی استان مازندران حاکی از کاهش پرشدگی به میزان متوسط ۵۰ درصد است.

در میان سدهای مهم، سد رودبال داراب استان فراس بیشترین کاهش در میزان پرشدگی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد؛ یعنی عددی برابر با ۷۷ درصد کم‌تر.

مقایسه میزان ارتفاع بارش امسال و سال گذشته

در مورد ارتفاع ریزش‌های جوی نیز می‌توان آمار مشابهی را پیدا کرد. از ابتدای سال آبی جاری، ارتفاع ریزش‌ها ۱۰۹.۱ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۱۲۴.۸ درصد، ۱۱ درصد کاهش داشته است. نگاهی به آمارهای استخراج شده مربوط به مدت مشابه سال در دراز مدت نیز از کاهش ۹ درصدی ارتفاع ریزش‌ها حکایت دارد؛ یعنی در مقایسه با ۱۱۹.۶ میلی متر.

اما این موضوع که سدهای ایران چقدر آب دارند در زندگی روزمره ما چه تاثیری می‌گذارد؟ می‌دانیم که منابع آبی در سال‌های گذشته تا حد زیادی کاهش پیدا کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به خاطر گرمایش زمین باشد یا خشکسالی‌های پیاپی که ایران با آن مواجه بوده است. در این شرایط نگهداری و ذخیره درست آب اهمیت زیادی پیدا می کند. ساختمان‌هایی که با کمبود فشار آب مواجه هستند می‌توانند با نصب مخازن پلی‌اتیلنی، بخش عمده‌ای از مشکل خود را حل کنند. چنانچه نیاز به اخذ مشاوره در زمینه خرید و نصب این محصولات داشتید، همکاران ما در البرزمخزن پاسخگوی شما عزیزان هستند.

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛ مخزن آب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *