اخبار

انتقال آب به دریاچه ارومیه

انتقال آب به دریاچه ارومیه

تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه روز جمعه پنجم اسفند ماه سال با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. کار ساخت این تونل در سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود و در هشت ماه اخیر نیز عملیات ترمیم و آماده‌سازی نهایی آن انجام گرفت. ساخت تونل و کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های مرتبط با منابع آب کشور است که مراحل مطالعاتی و اجرایی آن سال‌ها به طول انجامید.

این پروژه در واقع بخشی از مسیر انتقال آب به دریاچه ارومیه است که دو قسمت ابتدایی آن را تونل و کانال تشکیل می‌دهند و ادامه مسیر نیز در رودخانه طی می‌شود. ابتدا تونل ۳۶ کیلومتری، آب سد کانی سیب را به یک کانال به طول ۱۱ کیلومتر انتقال می‌دهد. آب‌ها پس از طی مسیر کانال به رودخانه گدار می‌ریزند و بعد از پیمودن مسیر ۲۸ کیلومتری تا پهنه آبی دریاچه، نهایتا به دریاچه ارومیه می‌رسند.

این پروژه دو فاز دارد که فاز اول آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است. در فاز اول، می‌توان سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را از مخزن سد کانی سیب به دریاچه ارومیه انتقال داد. بهره‌برداری از فاز ۲ تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، این مقدار تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش می‌یابد.

گفتنی است ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب دچار مشکلاتی شده بود که پس از بررسی کارشناسان خبره، راه حل لازم پیدا و کار ترمیم آن به مدت ۸ ماه انجام شد. در نهایت و پس از بررسی‌های لازم و تایید تمامی جوانب کار، تونل و کانال آن برای بهره‌برداری آماده شده بودند.

نحوه تامین و انتقال آب به دریاچه ارومیه

نکته مهم در مورد پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه، استفاده از آب مازاد سد کانی سیب است. به عبارت دیگر این کار در فصول غیرزراعی انجام می‌شود تا اخلالی در روند کشت کشاورزان منطقه به‌وجود نیاید. رعایت حقابه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب همه چیز اصولی و با برنامه دقیق صورت می‌گیرد.

رهاسازی آب سد کانی سیب برای انتقال آب به دریاچه ارومیه در فصول زراعی نیز همیشه با در نظر گرفتن اولویت‌ها انجام خواهد شد. به این معنی که اگر آب موجود در مخزن سد کفاف تامین آب شرب و پس از آن آب مورد نیاز برای کشاورزی را بدهد، بخشی از باقیمانده ظرفیت سد به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. در غیر این صورت، پروژه تامین آب دریاچه تا زمان بالاتر رفتن ذخایر آب پشت سد به تعویق خواهد افتاد.

آیین افتتاح پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه

در مراسم افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، به جز آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور، مسئولین دیگری نیز حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد. علاوه بر این شخصیت‌های دیگری مثل آیت‌الله سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نیز فرماندهان و مسولات قرارگاه خاتم الانبیا و تعدادی دیگر از از مسوولان کشوری و استانی حاضر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 1 =