آموزشی

راهنمای آماده‌سازی پایه مخزن آب

راهنمای آماده‌سازی پایه مخزن آب

علاوه بر انتخاب دقیق اندازه و ابعاد مخزن آب، صرف زمان برای ساختن پایه مناسب مخزن نیز بسیار مهم است. آماده‌سازی پایه مخزن پلی اتیلن، یکی از مراحل مهم در نصب مخزن آب است. زیرا قرار دادن مخزن بر روی پایه نامناسب، می‌تواند به مرور زمان مخزن شما را خراب کند. مخزن آب، زمانی که پر شود بسیار سنگین است. 1000 لیتر آب معادل 1 تن است. بنابراین، یک پایه مناسب که بتواند وزن مخزن را در هنگام پر شدن تحمل کند، بسیار مهم است. همچنین در صورت صدمه دیدن مخزن به دلیل نصب بر روی پایه نامناسب، مخزن مشمول گارانتی نمی‌شود.

در این مقاله قصد داریم انواع پایه‌های مناسب برای مخازن پلی اتیلن، و همچنین راهنمایی‌های مربوط به ساخت آنها را شرح دهیم.

انواع پایه مخزن پلی اتیلن مناسب

مناسب‌ترین پایه برای مخازن پلی اتیلن، پایه‌ای است که سطح آن صاف و یکدست باشد. پایه مخزن پلی اتیلن می‌تواند یک دال بتونی، پایه‌ای مخصوص مخزن پلی اتیلن، تخته چوب سخت یا خاک فشرده باشد.

دال بتنی

دال بتنی

به طور کلی بهترین گزینه برای ساختن پایه مخزن پلی اتیلن، بتن است. دال بتنی از صفحات تخت بتنی ساخته شده است. دال‌های بتنی کم‌ضخامت، بهترین و مقاوم‌ترین گزینه برای پایه منبع آب هستند. یک دلیل اصلی که مردم این مدل پایه را ترجیح می‌دهند؛ این واقعیت است که در صورت نصب صحیح، کاملاً با دوام است. چنین پایه‌هایی برای کنترل هرگونه ریزش آب که ممکن است در اثر سرریز ایجاد شود، طراحی شده‌اند. همپنین بتن بهترین پایه مخازن پلی اتیلن عمودی و آسان رو است. زیرا شکل این مخازن (بلند و باریک) خطر واژگونی مخزن را بیشتر می‌کند. و حتما باید روی پایه‌ای محکم نصب شوند.

پایه مخزن پلی اتیلن چه پایه ای است؟

پایه مخصوص مخزن پلی اتیلن

استفاده از پایه و ساپورت مخصوص مخزن پلی اتیلن نیز گزینه دیگر است. اما باید توجه کنید که این پایه‌ها به اندازه کافی قوی باشند. تا بتواند وزن مخزن را در هنگام پر شدن نگه دارد.

تخته چوب

همچنین می‌توان از تخته چوب‌های سخت با شکاف‌های بیشتر از 10 میلی‌متر، برای پایه منبع آب استفاده کنید.

شن یا خاک فشرده

استفاده از شن یا خاک فشرده به عنوان پایه تانکر آب

اگر به دنبال گزینه ارزان‌تری هستید، ممکن است بخواهید از شن استفاده کنید. این پایه، آخرین گزینه و نامطمئن‌ترین نوع پایه تانکر آب است. این پایه منبع آب، در صورتی که استفاده از دیگر پایه‌ها ممکن نباشد، پیشنهاد می‌شود.

خاک مصرفی در زیر مخزن، باید کاملا فشرده و مسطح بوده و عاری از هر نوع ناخالصی باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که زهکشی خوبی در اطراف پایه مخزن پلی اتیلن وجود دارد. و خاک را با چیزی مانند بتن، سنگ یا الوار پشتیبانی کنید. زیرا اگر پایه از جنس خاک به درستی پشتیبانی نشود، در هنگام طوفان یا باران شدید، می‌تواند خیلی سریع خراب شود.

صرف نظر از موادی که برای پایه مخزن خود انتخاب می‌کنید، باید از صاف بودن و تراز بودن سطح زیر پایه منبع آب مطمئن باشید.

نحوه آماده‌سازی پایه مخزن پلی اتیلن

اولین قدم در نصب مخزن آب پلی اتیلن، ایجاد یک پایه مسطح و تراز است. در زیر، نحوه آماده‌سازی و ساخت 2 مدل پایه مخزن پلی اتیلن را توضیح داده‌ایم. این راهنمای مختصر برای ساخت پایه مخزن آب را دنبال کنید. تا مطمئن شوید که پایه صحیحی برای مخزن خود آماده کرده‌اید.

قبل از شروع به ساخت پایه مخزن پلی اتیلن؛ با تجهیزات مناسب زمین را مرتب کنید. تا سطح مورد نظر صاف و عاری از هرگونه سنگ، ریشه درخت و … باشد.

ساخت پایه بتنی

ساخت پایه بتنی

اگر بتن به درستی تولید شود، طولانی‌ترین و پایدارترین پایه در بین انواع پایه مخزن آب است. البته از همه انواع دیگر گران‌تر است.

اگر قادر به ساختن یک پایه از بتن هستید (دارای مهارت و تجهیزات لازم)، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. با این حال، امن‌ترین گزینه استفاده از دال بتنی کم‌ضخامت و کمک گرفتن از یک فرد متخصص است. اگر قرار باشد مخزن آب در منطقه‌ای قرار بگیرد که روی شیب قرار داشته باشد، ضخامت دال باید افزایش یابد.

پایه بتونی شما باید 75 – 100 میلی‍‌متر ضخامت داشته باشد. همچنین استفاده از مش یا میلگرد را در نظر بگیرید. زیرا این امر به تثبیت پایه بتنی شما کمک کرده و احتمال ترک‌خوردگی را کاهش می‌دهد. پایه بتنی باید به اندازه کافی بزرگ باشد. که بتواند از تمام سطح زیر مخزن پشتیبانی کند. و باید سطح آن حداقل 100 میلی‌متر طول و عرض بیشتری نسبت به مخزن داشته باشد.

سطح زیر پایه مخزن پلی اتیلن نیز باید محکم و مسطح باشد. نصب پایه روی زمین نرم با گذشت زمان باعث فرونشست پایه می‌شود. اگر خودتان قصد ساختن پایه منبع آب را دارید؛ پس از مسطح کردن زمین، مخلوط شن و ماسه و سیمان با ضخامت 75 میلی‌متر را روی محل مورد نظر پخش کنید. سطح آن را تراز کرده و سپس دال‌های بتونی را روی آن صاف قرار دهید.

پس از اتمام ساخت و ساز و خشک شدن بتن، حتما روی سطح بتن را جارو کنید. و حداقل 48 ساعت مخزن را از آب پر نکنید.

شن یا خاک فشرده

ساخت پایه منبع آب با شن یا خاک فشرده

مزیت این پایه این است که تنظیم آن بسیار آسان است. و شما می‌توانید این کار را بدون کمک یک متخصص انجام دهید. با این حال، شن و خاک چالش‌های خود را دارد. مخصوصا وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می‌شود. این مدل پایه مخزن پلی اتیلن را به عنوان یک ساختار فصلی در نظر می‌گیرند. زیرا فقط در فصول خشک و بدون بارندگی می‌تواند دوام داشته باشد. اگر باران و طوفان وجود داشته باشد، ممکن است بخواهید یک پایه مستحکم‌تر بسازید. زیرا شن و خاک فرسایش‌پذیری زیادی دارد. با این حال، فرسایش‌پذیری هنگامی که شن و خاک؛ با سنگ ریزه، خاک رس و سایر مواد آلی مخلوط می‌شود، کاهش می‌یابد. فرسایش‌پذیری به درجه تراکم خاک و اندازه ذرات خاک نیز بستگی دارد (به عنوان مثال اندازه ذرات حداقل 0.84 میلی متر = فرسایش‌پذیری کم).

باید برای محافظت از پایه مخزن پلی اتیلن خود، دور تا دور مواد را با چوب، سنگ یا بتن قاب بگیرید. این مدل پایه باید حداقل 300 میلی‌متر از سطح مقطع مخزن شما بزرگتر باشد. و 70 الی 75 میلی‌متر عمق داشته باشد.

4 نکته که باید از آن دوری کنید

  1. وجود سنگ‌ریزه، ناهمواری و اجسام نوک تیز در هنگام آماده‌سازی پایه، باعث ناهمواری پایه شده و می‌تواند به مخزن آسیب برساند.
  2. از آجر یا تخته چوب، زیر مخزن به عنوان پایه منبع آب استفاده نکنید. زیرا به مرور زمان می‌توانند حرکت کنند یا فرسایش پیدا کنند.
  3. از کفه موج‌دار برای پایه منبع آب استفاده نکنید. زیرا ناپایدار است. و ممکن است مخزن را تحت فشار قرار دهد و باعث خرابی مخزن شود.
  4. همچنین همانطور که در نحوه نصب تانکر آب در باغ گفتیم؛ برای نصب پایه مخزن پلی اتیلن در باغ، باید وقت بگذارید و مطمئن شوید که هیچ ریشه درختی وجود ندارد، که به مرور زمان در محل پایه تانک شما نفوذ نکند.

4 نکته که باید حتما در هنگام نصب پایه مخزن پلی اتیلن رعایت کنید

1- سطح را پاک کنید

قبل از اینکه مخزن خود را روی پایه قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که سطح آن تمیز است. و هیچ شئ اضافه یا تیز وجود ندارد که باعث مشکل شود. این مسئله معمولا در پایه‌های بتونی مشکل‌ساز است. و معمولا سنگ‌ریزه‌ها روی سطح پایه، پراکنده می‌مانند. اگر آنها را جارو و تمیز نکنید، پس از قرار دادن مخزن و پر کردن آن با آب، مخزن به راحتی ترک می‌خورد.

2- به طور هم زمان از دو پایه استفاده نکنید

این ممکن است یک نکته واضح به نظر برسد! اما بسیاری از مردم، هنوز اهمیت استفاده از پایه یکدست برای مخازن ذخیره خود را نادیده می‌گیرند. ممکن است وسوسه شوید که از دو پایه متفاوت استفاده کنید. مطمئناً این روش چند روز اول جواب می‌دهد، اما به مرور تراز پایه‌ها از بین خواهد رفت و مخزن دچار مشکل می‌شود.

3- از مش برای پایه بتونی خود استفاده کنید

تقویت بتن با مش به این معنی است که استحکام بیشتری خواهد داشت. و می‌تواند از بزرگترین مخزن پلی اتیلن نیز پشتیبانی کند. همچنین، از شکستن بتن با گذشت زمان پیشگیری می‌کند.

4- از شن و خاک پشتیبانی کنید

شن و خاک به دلیل ارزان بودن ممکن است مورد توجه شما قرار گیرد. خوب، شما اکنون معایب اصلی استفاده از این مدل پایه مخزن پلی اتیلن را می‌دانید. بهترین راه برای کاهش این مشکلات، پشتیبانی از شن و خاک برای جلوگیری از فرسایش آن در فصول بارانی است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که یک سیستم تخلیه موثر در اطراف مخزن وجود دارد.

نتیجه‌گیری

پایه، اولین بخش از مخزن ذخیره آب است که زمین را لمس می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که شما زمینه‌ای را فراهم کنید که امنیت مخزن برقرار باشد. هرگاه مخزن را با آب پر کنید، به دلیل فشاری که توسط آب وارد می شود، مخزن بسیار مستعد شکستگی و صدمه دیدن است. که ممکن است آن را بلا استفاده کرده و دیگر امکان تعمیر مخزن پلی اتیلن وجود نداشته باشد.

هنگام انتخاب پایه مخزن پلی اتیلن، فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت؛ از جمله اندازه، پایداری و اینکه آیا شما یک پایه بتونی لازم دارید. یا پایه‌ای دیگر می‌خواهید. هر کدام از انواع پایه‌ها از نظر قیمت و دوام متفاوت هستند.

در این راهنما، دستورالعمل مفصلی در مورد تهیه پایه مخزن پلی اتیلن دادیم. اگر سوالات دیگری دارید حتما با تیم ما در قسمت نظرات، یا از طریق تماس تلفنی در میان بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =