آموزشی

راهنمای جامع نصب پمپ آب

راهنمای جامع نصب پمپ آب

امروزه نیاز نصب پمپ آب در همه خانه‌ها وجود دارد. همچنین با خواندن مقاله پمپ آب خانگی، متوجه شدید چه نوع پمپی با چه توان و ویژگی‌هایی مناسب ساختمان شماست. اکنون قصد داریم در این مقاله راهنمای جامع نصب پمپ آب خانگی را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا با پرهیز از اشتباه هنگام نصب پمپ آب، مجبور به پرداخت هزینه های اضافی تعمیر پمپ آب نشوید. در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش نصب و راه‌اندازی پمپ آب خانگی

قبل از اقدام برای نصب پمپ آب، به موارد زیر توجه کنید.

  • ابتدا ولتاژ ورودی پمپ را چک کنید. همچنین به هیچ عنوان پمپ را با کابل برق ولتاژ پایین نصب نکنید.
  • در مرحله اول باید بدانید که مخزن و پمپ آب ساختمان را در محلی سرپوشیده نصب کنید. همانگونه که در مقاله راهنمای نصب مخزن آب گفتیم، هر نوع از مخزن پلی اتیلن که خریداری کرده‌اید، بهتر است در محلی سرپوشیده نصب شود. این موضوع در مورد پمپ آب هم صدق می‌کند. این امر به دلایل زیادی اهمیت دارد. خنک بودن آب مخزن، باعث جلوگیری از جلبک زدن آب می‌شود. همچنین دمای پمپ آب کمتر بالا می‌رود. عمر پمپ آب، مخزن آب و شیر خودکار هم بیشتر خواهد شد. و در نتیجه متحمل هزینه ‌های اضافی نخواهید شد.
  • پمپ آب باید در فاصله کمی نسبت به مخزن آب نصب شود.
  • محلی که قصد دارید مخزن و پمپ را نصب کنید، باید دارای فضای کافی باشد. همچنین امکان اتصال انشعابات ورودی و خروجی را داشته باشد.
  • از تراز بودن سطح زیرین پمپ و مخزن، مطمئن شوید.
  • عدم وجود رطوبت در محل نصب مخزن و پمپ آب ضروری است.
  • اگر پمپ آب شما بیشتر از نیم اسب بخار توان دارد، برای کاهش سرو صدای پمپ و همچنین برای جلوگیری از یخ زدن آب در فصول سرد، بهتر است آن را با پوششی عایق بپوشانید. توجه کنید که پوشش عایق روی قسمت موتور پمپ را نپوشاند.
  • فیلتر آب را در محل شیر ورودی به مخزن آب قرار دهید. چرا که اگر فیلتر را در محل شیر آب ورودی به پمپ نصب کنید، باعث کاهش میزان آب ورودی به پمپ، اختلال در مکش و عملکرد پمپ و در نتیجه سوختن موتور پمپ خواهد شد. همچنین صافی یا فیلتر هر چندماه یکبار تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که لوله بین پمپ و مخزن آب، هم اندازه یا قطورتر از لوله ورودی پمپ باشد. این نکته به افزایش طول عمر پمپ کمک می‌کند.
  • نصب لرزه‌گیر بین لوله‌های مخزن و پمپ ضروری است. زیرا انتقال لرزش پمپ به اتصالات خروجی، ممکن است باعث بازشدن آب بندی آن‌ها شود.

لرزه گیر در نصب پمپ آب خانگی

 

نصب پمپ آب و مخزن ذخیره

نصب پمپ آب و مخزن ذخیره

  • مرحله اول

ورودی و خروجی پمپ را مشخص کنید. ( قسمتی که کلید برقی نصب شده است، خروجی پمپ قرار دارد.)

  • مرحله دوم

اتصال انشعابات بین پمپ و مخزن و لوله‌های ساختمان

برای اتصال انشعابات، به سه راهی یا پنج راهی نیاز دارید. دو سر رزوه را نوار تفلون ببندید.

برای همه اتصالات مخزن آب و پمپ، یک شیر کنترلی قرار دهید. اینکار باعث می‌شود که در مواقعی که نیازی به پمپ ندارید، بتوانید پمپ آب خانگی را از مسیر آب خارج کنید. تا پمپ بی دلیل روشن نشود و مصرف انرژی بالا نرود.

وروردی آب ساختمان باید به مخزن وصل شود. ( فراموش نکنید که در قسمت ورودی آب به مخزن از شناور استفاده کنید. تا از سرریز شدن آب جلوگیری شود. (برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب شناور مخزن آب را بخوانید.)

  • مرحله سوم

نصب شیر خودکار

در قسمت خروجی پمپ، یک شیر خودکار یا شیر یک طرفه نیاز دارید. تا از برعکس شدن جریان آب و برگشت آن به پمپ جلوگیری شود. زیرا زمانی که پمپ خاموش باشد، آب پرفشار داخل لوله‌های ساختمان، به سمت قسمت کم فشار شبکه آبرسانی برمی‌گردد. برای جلوگیری از این اتفاق باید شیر یکطرفه در قسمت خروجی پمپ نصب کنید. تا در مواقعی که پمپ خاموش است، به صورت خودکار مسیر بازگشت آب را مسدود کند.

بوشن ۲٫۵ را هم در جهت خروجی پمپ ببندید.

شیر خودکار

  • مرحله چهارم

در مسیر خروجی پمپ (قبل از شیر یک ظرفه و بعد از بوشن)، شلنگ‌های رابط را نصب کنید

  • مرحله پنجم

استفاده از مخزن تحت فشار

برای ساختمان‌های بیش از یک واحد، به غیر از مخزن و پمپ آب خانگی، یک مخزن تحت فشار و کلیدهای اتوماتیک برای تنظیم پمپ آب ساختمان لازم است. مخزن پمپ آب خانگی، عملکرد بسیار بهتری هم برایتان خواهد داشت. اما برای ساختمان‌های تک واحدی یک ست کنترل هم کافیست.

( منبع تحت فشار یا منبع پمپ آب خانگی با ذخیره نگه داشتن آب پرفشار، از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ جلوگیری می‌کند. و باعث افزایش عمر چشمگیر پمپ آب خانگی خواهد شد. کلید اتوماتیک یا pressure switch به وسیله یک سوپاپ فشاری و باز و بسته شدن خودکار بین 40 و 60 پاسکال، فشار آب ساختمان را در یک بازه معین نگه می‌دارد. یعنی زمانی که فشار آب به زیر 40 پاسکال برسد سریعا پمپ را روشن می‌کند. و زمانی که فشار آب بیش از 60 پاسکال شود، پمپ را خاموش می‌کند.)

منبع تحت فشار

  • مرحله ششم

استفاده از ست کنترل؛ وقتی به مخزن تحت فشار نیازی نیست

برای ساختمان‌های تک واحدی نیازی به مخزن پمپ آب ساختمان یا مخزن تحت فشار نیست. و فقط نصب ست کنترل کافیست. شما باید بعد از نصب و تنظیم پمپ آب ساختمان، بر اساس هد و توان پمپ خود، ست کنترل را تنظیم کنید. برای اینکار، یکی از شیرهای آب را کامل بازکنید و شیر خروجی پمپ آب خانگی را هم ببندید. وقتی پمپ خاموش شد، شیر خروجی پمپ را کمی باز کنید.

وقتی پمپ روشن شد، پیچ تنظیم را به سمت منفی و مثبت بچرخانید تا زمانی که پمپ با آن میزان اندک آب روشن نشود ( برای اینکه مطمئن شویم در مصارف کم، پمپ آب خانگی روشن نخواهد شد). سپس شیر خروجی پمپ را بیشتر کنید تا ببینیم پمپ روشن می‌شود یا خیر. اگر پمپ روشن نشد، پیچ تنظیم را به سمت مثبت بچرخانید. تا جایی که می‌خواهید پمپ برای روشن شدن، روی آن میزان تنظیم شود.

نکته: هر چه ارتفاع آبرسانی پمپ (فاصله شیر خروجی پمپ تا شیر مصرفی) بیشتر باشد، پیچ ست کنترل را باید بیشتر به سمت مثبت بچرخانید.

نصب پمپ آب بدون مخزن

نصب پمپ آب بدون مخزن به مراتب ساده‌تر از نصب پمپ آب با مخزن است. برای نصب پمپ بدون مخزن فقط باید پمپ را در مسیر لوله اصلی آب ساختمان نصب کنید. سپس شیر یک طرفه را بعد از خروجی پمپ آب، نصب کنید. تا در مواقعی که پمپ خاموش است، آب به داخل پمپ بازنگردد. تمام مراحل مانند نقشه نصب پمپ با مخزن است. فقط اتصالات مخزن، در اینجا حذف خواهد شد.

وصل کردن پمپ آب خانگی بدون مخزن معایبی هم دارد:

  • اتصال مستقیم پمپ به شبکه آبرسانی شهری، باعث افزایش چشمگیر آب مصرفی و افزایش آب بها می‌شود.
  • اینکار به دلیل افزایش فشار روی پمپ، باعث کاهش عمر مفید آن خواهد شد.
  • به دلیل نبود مخزن، به آب ذخیره دسترسی ندارید.
  • همچنین نصب پمپ آب بدون مخزن، کاری غیرقانونی است. حتی المکان از این کار اجتناب کنید. اما اگر به هر دلیلی قصد نصب پمپ آب بدون مخزن را دارید، حتما از ست کنترل برای کاهش فشار روی پمپ استفاده کنید.

کلام آخر

اگر مخزن ذخیره آب خانگی دارید، نصب پمپ آب برای افزایش فشار آب ساختمانتان بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. درضمن فراموش نکنید که تمام دلایل و نیاز ما برای نصب پمپ آب و مخزن ذخیره آب، کمبود آب شرب است. پس در صرفه جویی آب کوشا باشید. در ساختمان‌هایی که با وجود مخزن آب و پمپ آب خانگی، هنوز هم افت فشار در طبقات بالایی دارند، تنها یک دلیل وجود دارد. آن هم نصب پمپ آب خانگی به صورت نادرست است. در این مقاله سعی کردیم به تفصیل مراحل نصب پمپ آب را توضیح دهیم. در صورت وجود هر گونه سوال، از طریق بخش نظرات یا تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *