آموزشی

مخزن سه لایه چیست؟

مخزن سه لایه چیست

اگر قصد خرید مخزنی برای نگهداری آب شرب و یا دیگر مایعات را داشته باشید، حتما اسم مخزن سه لایه را شنیده‌اید. آیا می‌دانید منظور از مخزن سه لایه چیست؟ این مخزن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که سبب تمایز آن‌ها با دیگر منبع‌های آب شده است؟ باید بگوییم که این منبع‌ها، به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، بهترین گزینه برای نگهداری طولانی مدت از مایعات و سیالات هستند. از آنجایی که حفظ سلامت آب آشامیدنی که درون این مخازن نگهداری می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین باید در انتخاب منبع آب بسیار با دقت عمل کرد. اگر شما هم قصد کسب اطلاعات بیشتری در زمینه منبع آب سه لایه پلی اتیلن را دارید، با ما همراه باشید.

لایه‌های موجود در مخزن پلی اتیلن سه لایه

در پاسخ به این سوال که منبع سه لایه چیست؟ باید بگوییم که تفاوت اصلی این مخزن‌ با دیگر مخازن در تعداد لایه‌های آن و در واقع اجزای آن است. مخزن سه لایه پلی اتیلن از سه لایه خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده‌ و هر یک از این لایه‌ها، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که به همین دلیل باعث حفظ کیفیت و سلامت بیشتر آب می‌شوند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با ویژگی‌های منبع سه لایه پلاستیکی، به بررسی مشخصات این لایه‌ها می‌پردازیم:

  • لایه اول مخزن آب (خارجی)

اولین لایه منبع سه لایه پلی اتیلن از پلی اتیلن مقاوم است که این لایه در برابر عوامل جوی مانند رطوبت و همچنین خوردگی، مقاومت بالایی دارد. همچنین به دلیل رنگ سفید این لایه، میزان نفوذ حرارت نور خورشید به داخل مخزن کاهش پیدا می‌کند. البته رنگ و ضخامت لایه خروجی این نوع از مخازن را می‌توان متناسب به نیاز و سلیقه مشتریان تغییر داد. بارزترین ویژگی لایه بیرونی این مخازن، مقاومت آن‌ها در برابر عواملی همچون شرایط جوی نامناسب، رطوبت و زنگ زدگی است.

  • لایه دوم مخزن آب (میانی)

رنگ لایه دوم مخزن پلی اتیلن سه لایه، به رنگ مشکی است که این لایه، باعث جلوگیری از عبور نور خورشید به داخل مخزن می‌شود. می‌توان گفت این لایه مشکی، مانند یک فیلتر نوری عمل می‌کند که تحت هیچ شرایطی، نور نمی‌تواند به داخل مخزن نفوذ کند؛ به همین دلیل باعث حفظ دمای آب و مایعات درون مخزن می‌شود. همچنین به سبب همین ویژگی (عایق حرارتی بودن) شرایط برای رشد و تکثیر جلبک‌ها و باکتری‌ها، فراهم نمی‌شود.

  • لایه سوم مخزن آب (داخلی)

داخلی‌ترین لایه مخزن‌های سه لایه، به رنگ سفید است که این لایه به طور مستقیم با آب و مایعات درون مخزن تماس دارد. جنس داخلی‌ترین لایه منبع آب‌های سه لایه از مواد فود گرید بوده که این به معنای آنست که هیچ تاثیر مخربی بر کیفیت مایعات درون مخزن نمی‌گذارد.

به طور کلی مخازنی که دارای سه لایه با مشخصات فوق باشند را مخزن‌های سه لایه می‌نامند که این نوع از مخازن به دلیل استفاده از مواد فودگرید(Food grade) باعث تغییر مزه و رنگ آب نمی‌شوند، اما آیا می‌دانید ویژگی‌های تانکر سه لایه چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

لایه‌های موجود در مخزن پلی اتیلن سه لایه

ویژگی‌های مخزن سه لایه چیست؟

منبع سه لایه پلی اتیلن به سبب ویژگی‌های مطلوبی که دارد، جزو بهترین گزینه‌های انتخابی برای خرید یک منبع آب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل توجه مخازن سه لایه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در برابر عبور نور خورشید مقاوم هستند.

نور خورشید یکی از عواملی است که باعث افزایش دمای حرارت آب می‌شود؛ همین افزایش حرارت، زمینه را برای رشد عوامل بیماری‌زا، باکتری‌ها و جلبک‌ها فراهم می‌کند. خوشبختانه مخزن‌های سه لایه، به دلیل داشتن لایه بیرونی مقاوم به نور خورشید، این حرارت را به داخل آب و مایعات درون منبع عبور نمی‌دهند و باعث حفظ سلامت آب و مایعات درون مخزن می‌شوند.

  • در برابر ضربه و عوامل خوردگی دارای مقاومت مطلوبی هستند.

اصولا تانکرهای آب سه لایه را از موادی می‌سازند که در برابر ضربه‌ها و عوامل خوردگی مقاوم هستند؛ چرا که سطح بیرونی و لایه خارجی این مخازن از پلی اتیلن مقاوم بوده و به سبب جنس ضد زنگ این لایه بیرونی، در صورت قرار گرفتن آن‌ها در معرض رطوبت، دچار فرسایش نمی‌شوند.

  • قابلیت نصب راحت و آسان دارند.

یکی از بهترین ویژگی‌های مخازن سه لایه، قابلیت نصب راحت و جابجایی آسان آن‌ها است. منبع سه لایه پلاستیکی، دارای قطعات و لوازم جانبی در دسترسی است که باعث نصب راحت‌تر آن‌ می‌شود. همچنین برخی از آن‌ها درب‌هایی دارند که قابل جدا شدن هستند. وجود این نوع از درب‌ها، باعث شستشوی راحت‌تر و نظافت بهتر درون مخزن می‌شود. از طرفی به دلیل دارا بودن سیستم‌های اتصال سریع به شبکه‌های لوله کشی و توزیع آب، نصب آن‌ها در بیشتر موارد بدون نیاز به افراد متخصص و‌ در کوتاه‌ترین زمان، قابل انجام است.

  • در حجم و شکل‌های متفاوتی، قابل تهیه هستند. 

ویژگی دیگر منبع‌های آب سه لایه، مربوط به تنوع و انعطاف پذیری در ظرفیت‌های مختلف این مخازن است. از مخازن سه لایه برای انواع مصارف تجاری، صنعتی و خانگی استفاده می‌شود. مخازن سه لایه به دلیل داشتن ظرفیت‌های متنوع، برای انواع نیازهای مصرفی قابل استفاده است. شما می‌توانید انواع منبع سه لایه پلی اتیلن را در حجم‌های کوچک و بزرگ و همچنین در شکل‌های متقاوت تهیه کنید.

  • از مواد فود گرید در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. 

می‌توان گفت اصلی‌ترین ویژگی مخزن‌های سه لایه که باعث برتری آن‌ها نسبت به دیگر مخزن‌ها می‌شود، استفاده از مواد با ویژگی فود گرید است. منظور از  ویژگی food grade این است که در ساخت این منبع‌های آب، از موادی استفاده می‌شود که در صورت تماس مستقیم با مواد غذایی، هیچ گونه اثری روی کیفیت محتویات درون مخزن نمی‌گذارد. همچنین از مواد پلیمری با کیفیت بالا در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود که باعث جلوگیری از ترشح و‌ نشت آب به بیرون هم می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، طول عمر و دوام بالای این مخازن، از دیگر ویژگی‌های مهم این محصولات است. در خرید منبع آب سه لایه دقت کنید که در ساخت آن از ویژگی فود گرید استفاده شده باشد، برای اطمینان از این موضوع، باید از استانداردها و گواهینامه‌های این محصولات مطمئن شوید. اما راه حل تشخیص اصلی بودن منبع سه لایه چیست؟

چگونه مخزن سه لایه را تشخیص دهیم؟

متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها و مراکز تولید مخازن پلی‌اتیلن، مخازن تک لایه و دولایه را تحت عنوان مخزن‌های سه لایه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. برای جلوگیری از این امر و نحوه تشخیص درست مخزن سه لایه از یک لایه و دو لایه می‌توانید به چند روش عمل کنید که شامل موارد زیر هستند.

  • از تست سایه دست برای تشخیص استفاده کنید. 

یکی از روش‌های تشخیص مخزن سه لایه، تست عبور رنگ است که می‌توان به روش‌های مختلفی این تست را انجام داد. یکی از این روش‌ها، استفاده از سایه دست است، برای این کار، دست خود را روی مخزن قرار دهید، اگر سایه دستتان مشاهده نشد؛ بنابراین مخزن آب سه لایه‌ است و به این دلیل، سایه دست شما  ایجاد نمی‌شود که نور آفتاب از این مخزن‌ها عبور نمی‌کند.

  • سطح آب یا مایع درون مخزن سه لایه مشخص نیست. 

روش دیگر برای اطمینان حاصل کردن از اینکه مخزن آب سه لایه است یا خیر، مشاهده سطح آب و یا مایع درون مخزن است. در مخزن‌های سه لایه پلی اتیلن، به هیچ عنوان نمی‌توان سطح مایعات درون مخزن را مشاهده کرد که این امر به دلیل عدم نفوذ نور خورشید به داخل مخازن سه لایه است؛ بنابراین اگر سطح مایعات مشخص بود، پس مخزن سه لایه نیست.

  • تاریک شدن درون مخزن هنگام بسته شدن درب، نشان‌دهنده اصلی بودن مخزن است. 

در ساخت منبع‌های آب سه لایه از موادی استفاده می‌شود که نسبت به عبور نور خورشید، مقاوم هستند؛ بنابراین بعد از بسته شدن درب این مخازن، باید محیط داخل مخزن کاملا تاریک شود. برای اطمینان از این مورد می‌توانید آهسته آهسته درب مخزن را ببندید، اگر داخل مخزن تاریک شد، یعنی مخزن سه لایه بوده و اگر تغییری نکرد، پس این مخزن، سه لایه نیست.

علاوه بر روش‌های ذکر شده، مطمئن‌ترین و اصولی‌ترین روش برای تهیه مخزن‌های سه لایه اصلی، مراجعه به مراکز قابل اعتماد و معتبر این محصول است که این اطمینان را به شما می‌دهند که محصول با کیفیتی را خریداری کرده‌اید. در ادامه به معرفی مرکز معتبری برای خرید تانکر آب سه لایه می‌پردازیم.

مخزن سه لایه اصلی را از البرز مخزن خریداری کنید

مسلما در هر روشی برای سنجش اصلی و تقلبی بودن مخزن‌های سه لایه، نمی‌توان به طور صد در صدی از اصلی بودن مخازن اطمینان حاصل کرد. به عنوان مثال یکی از راه‌های تشخیص اصلی بودن مخزن‌های سه لایه، وجود استانداردها و گواهینامه‌های استفاده از مواد، با ویژگی فود گرید است. متاسفانه بسیاری از مراکز تولیدی، نه تنها در ساخت مخزن سه لایه پلی اتیلن، از این مواد استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از استانداردها و گواهینامه‌های جعلی هم برای سوءاستفاده از مشتریان روی محصولات خود استفاده می‌کنند. با وجود راه‌هایی که باعث فریب مشتریان می‌شود، اطمینانی‌ترین روش، مراجعه به مرکزی است که علاوه بر اینکه قابل اعتماد و معتبر باشد، محصول باکیفیت را نیز تولید کند.

مجموعه البرزمخزن، جزو برترین تولید کنندگان انواع مخزن‌های سه لایه در طرح‌ها و حجم‌های متفاوت است که نه تنها از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد در ساخت این محصولات استفاده می‌کند؛ بلکه قیمت‌های ارائه شده مناسبی هم دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت رسمی البرز مخزن از تمامی محصولات این مجموعه همراه با بروز‌ترین لیست قیمت‌ و موجودی‌ها مطلع شوید. جهت ثبت سفارش و نیاز به مشاوره، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی که در ادامه برای شما عزیزان قرار داده‌ایم، با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *