آموزشی

اتصال مخازن ذخیره آب و افزایش حجم ذخیره سازی مخزن

راهنمای اتصال مخازن ذخیره

همانطور که در مقاله‌های پیشین هم گفتیم، نصب مخزن آب خانگی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. برای انتخاب مخزن مناسب، باید به عوامل مختلفی از جمله مقدار آب مصرفی خانوار، شرایط آب و هوایی محل زندگی، محل نصب مخزن، ابعاد مخزن آب و … توجه کرد. از میان این عوامل، گاهی به دلیل کم عرض بودن ورودی یا کوچک بودن فضای موجود، نمی‌توانید مخزنی با اندازه دلخواهتان بخرید. در مواردی از این قبیل که حتی مخزن کتابی یا مخزن آسان رو هم قابل استفاده نیست، باید از اتصال چندین مخزن کوچک استفاده کرد. تا بتوانید حجم مخزن آب خود را بالا ببرید و حجم مناسبی آب ذخیره کنید. در این مقاله اهمیت اتصال مخازن ذخیره و روش اتصال آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد می‌کنم قبل از خواندن این مطالب، مقاله راهنمای خرید مخزن آب و اتصالات مخزن آب را نیز مطالعه کنید.

افزایش حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

شما با اتصال موازی و متوالی دو یا چند مخزن به یکدیگر، می‌توانید حجم مخزن آب ساختمان خود را افزایش دهید تا به حجم موردنیازتان برسید. شما حتی اگر یک مخزن ذخیره آب دارید، و متوجه شده اید که میزان آب ذخیره آن پاسخگوی نیاز شما نیست، می‌توانید با روش اتصال مخازن ذخیره به یکدیگر، میزان حجم ذخیره سازی آب مخزن خود را افزایش دهید. این روش به مراتب به صرفه تر از خرید مخزن آب بزرگ جدید است.

مزیت اتصال مخازن ذخیره به جای خرید مخزن بزرگ

همانطور که در آیین نامه نظام مهندسی هم اشاره شده است، اتصال مخازن ذخیره به چند دلیل گزینه بهتری نسبت به نصب یک مخزن بزرگ یا یک تانکر ده هزار لیتری است. که مهم ترین دلیل آن، کاهش هدر رفت آب در اثر خرابی یکی از مخازن است. همچنین افزایش حجم آب ذخیره، باعث افزایش فشار آب ساختمان هم خواهد شد.

روش اتصال مخازن ذخیره به یکدیگر

اتصال مخازن ذخیره آب، به دو صورت موازی و سری انجام می‌گیرد. به اتصال مخازن آب به صورت موازی و سری، اتصال مخازن از بالا و پاییین هم گفته می‌شود.

اتصال موازی مخازن ذخیره

اتصال موازی مخازن ذخیره

در اتصال موازی مخازن ذخیره آب، مخزن‌ها به وسیله یک شاه لوله و انشعاباتی مثل سه راهی به هم متصل می‌شوند. که این شاه لوله به ورودی مخازن متصل شده و آن‌ها را پر می‌کند. خروجی مخازن ذخیره نیز به همین صورت به وسیله شاه لوله به یکدیگر متصل خواهند شد.

ابتدا به وسیله دو لوله ورودی و خروجی و سه راهی، مخازن را به یکدیگر وصل کنید. سپس برای هر مخزن ذخیره آب، شیر کنترل یا شیر یک طرفه بگذارید.

مزیت اتصال مخازن آب به صورت سری این است که برای سرویس یا تعمیر، به راحتی می‌توان با بستن شیر فلکه ورودی و خروجی، هر کدام از از مخازن را به تناوب از مدار خارج کرد. همچنین اتصال سری مخازن ذخیره این امکان را فراهم می‌کند که در فصل‌های سرد سال که مصرف آب کمتر است، هر چند تا از مخازن را از مدار خارج کنید تا آب شرب همیشه تازه‌ای داشته باشید.

اتصال موازی مخازن ذخیره و کنترل آب

همچنین بهتر است برای کنترل آب، در همه مخازن فلوتر یا شناور نصب کنید. در غیر این صورت حتما یک شیر برقی در ابتدای لوله اصلی و یک فلوتر برقی در یکی از مخازن نصب کنید. تا در صورت پر شدن آن مخزن، ورود آب به لوله اصلی سرریز به مخازن، مسدود شود. در این حالت، با توجه به اتصال همه مخازن از طریق لوله خروجی و طبق قانون ظروف مرتبطه، همیشه آب در همه مخازن به یک اندازه خواهد بود. در این حالت لازم است برای ورودی و خروجی هر منبع ذخیره آب، یک شیر فلکه هم پیش بینی نمود.

برای آشنایی با نحوه نصب شناور به مقاله نصب شناور مخزن آب مراجعه کنید.

اتصال سری مخازن ذخیره

اتصال سری مخازن ذخیره

در اتصال مخازن ذخیره به صورت سری، تنها یک یک مخزن دارای شیر ورودی است. و پایین ترین مجرای همه مخازن که همان خروجی مخازن است، به وسیله سه راهی، به یک شاه لوله یا لوله بزرگ متصل می‌شود. همچنین برای هر کدام از خروجی‌ها هم یک شیر مخزن نیاز است.

اتصال سری مخازن آب، به معنی اتصال خروجی همه مخازن به یک شاه لوله مشترک است. به این دلیل که همه مخازن به طور همزمان از آب پر شوند. تا سطح آب ذخیره همه مخازن یکی شود. به عبارت دیگر؛ زمانی که آب به داخل مخزن اول بریزد، آب از طریق خروجی متصل به شاه لوله، به مخازن دیگر جریان پیدا می‌کند. و این عمل تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که همه مخازن به طور هم اندازه پر شوند ( قانون ظروف مرتبطه که در پاراگراف بعدی توضیح خواهیم داد). نکته مهم دیگر این است که؛ سرعت پر شدن مخازن سری، کمتر از مخازن موازی است.

قانون ظروف مرتبطه

طبق قانون ظروف مرتبطه، اگر ارتفاع مایع درون ظروف متصل به هم یکسان نباشد، مایع داخل مخازن ساکن نمی ماند. و تا زمانی که مایع درون همه ظروف هم ارتفاع شود، مایع در جریان خواهد بود. به عبارتی دیگر، قانون ظروف مرتبطه می‌گوید: دو ظرف مجزای حاوی مایعات، تا زمانی که از هم جدا و بی ارتباط باشند، می‌توانند در دو ارتفاع مختلف قرار گیرند؛ اما، به محض آنکه این دو ظرف را با لوله‌ای بهم وصل کنیم، محتوای ظرفی که در ارتفاع بالاتر قرار دارد شروع به حرکت به سوی ظرف پائین تر کرده و سطح مایع موجود در ظرف کم ارتفاع تر را بالا می‌برد، و این جریان آنقدر ادامه می‌یابد تا مایعات داخل هر دو ظرف هم‌سطح شوند. (ویکی پدیا)

نکات مهم برای اتصال مخازن ذخیره

  • مخازن باید روی سطحی صاف و بدون شیب، در کنار هم، در یک امتداد و در یک ارتفاع قرار داشته باشند.
  • طبق قانون ظروف مرتبطه؛ سطح آب ذخیره داخل مخازن متصل به هم، باید با یکدیگر برابر باشد.
  • اگر مخازن شما دارای ارتفاع یکسانی نیستند، می‌بایست به وسیله پایه آن‌ها هم ارتفاع کنید. تا سرریز همه مخازن در یک ارتفاع باشد.
  • هنگام جانمایی مخازن دقت کنید که باید لوله کشی از کوچکترین مخزنی که روی پایه قرار دارد شروع شود به بزرگترین مخزن برسد.

مکانیزم مخازن متصل به هم که هم اندازه هستند

در اتصال مخازن ذخیره هم اندازه به صورت موازی، آب ورودی به صورت هم زمان به همه مخازن سرریز می‌شود. به عبارت دیگر، آب ورودی به درون اولین مخزن، از خروجی که اندازه آن با میزان قطر لوله ورودی مطابقت دارد، از طریق شاه لوله که به خروجی کلیه مخازن که به هم متصل شده است، همزمان به درون همه مخازن جاری می‌شود. و مخازن طی فرآیند آبگیری، با هم پر خواهند شد. ( طبق همان قانون ظروف مرتبطه)

مکانیزم مخازن متصل به هم با اندازه‌های متفاوت

در مخازن متصل به هم که هم اندازه نیستند، مخازن جوری قرار گرفته‌اند که دریچه سرریز آن‌ها در یک ارتفاع است. و باز هم آبگیری به طور همزمان انجام خواهد شد.

کلام اخر

اتصال مخازن ذخیره به یکدیگر هیچ محدودیتی ندارد. و نه تنها روشی کارآمد برای ذخیره سازی آب شرب خانگی است، بلکه در مصارف صنعتی و ذخیره سازی انواع مایعات هم از این روش بسیار استفاده می‌کنند. زیرا مخازن بعد از مدتی مستهلک شده یا نیاز به سرویس پیدا خواهند کرد. و در روش اتصال مخازن، برای سرویس هر مخزن فقط آن مخزن جدا خواهد شد. و نیازی نیست کل سیستم ذخیره سازی متوقف شود.

اتصال مخازن به یکدیگر نیازمند دانش و تجربه است. بنابراین حتما برای نصب و راه‌اندازی مخازن متصل، از یک کارشناس فنی کمک بگیرید. تا متحمل هزینه‌های اضافی تعمیر یا جایگزینی وسایل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 2 =