آموزشی

جمع آوری آب باران با استفاده از مخزن پلی اتیلن

جمع آوری آب باران

سال‌هاست که به خاطر تغییرات آب و هوایی و همینطور مصرف بی رویه منابع زیر زمینی، با کمبود آب در نقاط مختلف کشور رو به رو هستیم. جمع آوری آب باران یکی از راهکارهای مناسبی است که می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از هدررفت این منبع آب شیرین موثر واقع شود. از آنجایی که راه‌اندازی یک سیستم ذخیره آب باران در منزل یا سوله‌های صنعتی کار چندان سختی نیست، می‌خواهیم در این مقاله از البرزمخزن، به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای راه اندازی سیستم ذخیره آب باران چه باید بکنیم؟

قبل از هر چیز به این نکته اشاره داشته باشیم که جمع آوری آب باران صرفاً برای مقاصدی همچون کشاورزی یا آبیاری باغ و باغچه مناسب است. اگر بخواهید که آب باران را در حجم گسترده ذخیره و سپس به عنوان آب خوراک مصرف کنید، می‌بایست حتماً از سیستم‌های پیشرفته تصفیه آب استفاده نمایید که عملاً در منزل یا شهرک‌های صنعتی کوچک به صرفه نیست. به همین خاطر در این قسمت طرز جمع آوری آب باران با استفاده از مخزن پلی‌اتیلن برای مصارف غیرخوراکی را بیان می‌کنیم.

اگر قرار است سیستم ذخیره آب باران را برای یک ساختمان یا سوله پیاده کنید، از پشت بام و ناودان‌ها کمک می‌گیریم. بهترین راه و البته کم‌هزینه‌ترین روش جمع آوری آب باران این است که شیب پشت بام را به گونه‌ای طراحی کنید که تمام آب جمع‌آوری شده روی سقف به سمت یک یا دو ناودان هدایت شوند. با اینکار نیازی به نصب یک مخزن پلی اتیلن به ازای هر ناودان نیست. البته در ساختمان‌های مسکونی معمولاً یکی دو ناودان وجود دارند اما در سوله‌ها یا ساختمان‌های بزرگ، می‌توان این موضوع را مدنظر قرار داد.

یکی از بهترین مکان‌ها برای نصب مخزن پلی اتیلن جهت جمع آوری آب باران، حیاط است. شما می‌توانید لوله ناودان را تا داخل مخزن پلی اتیلن بکشید و بسته به میزان بارش نزولات آسمانی، لیتراژ مناسب مخزن را تهیه کنید. از آنجایی که مخازن پلی اتیلن امکان برش و نصب انواع اتصالات را دارند، بهره‌برداری از آنها برای آبیاری باغچه کار بسیار آسانی است.

گزینه دیگر شما در شرایطی که می‌خواهید از آب باران جمع شده در مخزن، برای مصارف واحد خود در یک ساختمان چند طبقه استفاده کنید، این است که مخزن را در بالکن قرار داده و یک انشعاب از ناودان را به داخل آن وصل کنید. همچنین اگر می‌خواهید فشار آب بهتری از خروجی مخزن داشته باشید، برای استفاده در حیاط یا باغ هم می‌توانید مخزن را در طبقات بالا قرار دهید. قرار دادن مخزن در سطح مرتفع، دسترسی شما به شیر آب را نیز ساده‌تر خواهد کرد.

در هنگام راه اندازی سیستم ذخیره آب باران به این نکات توجه داشته باشید

مهمترین قسمت سیستم جمع آوری آب باران، ناودانی‌ها هستند. با اینکه جنس آنها چندان اهمیت ندارد اما بهتر است آلومینیوم یا پلاستیک مقاوم در برابر آفتاب ساخته شوند. این لوله‌ها می‌بایست به اندازه‌ای بزرگ باشند که حجم آب جمع شده در پشت بام از آنها عبور کنند. اما دقت کنید که لوله‌های ناودانی بسیار بزرگ احتمال اینکه تکه‌های سنگ را رد کنند یا جانوری در آنها گیر بیفتد وجود دارد. پس به سراغ لوله‌های استاندارد ناودانی بروید.

جمع آوری آب باران

برای اینکه نگران آشغال‌ها یا برگ‌هایی که ممکن است در راه لوله ناودانی گیر کنند هم نباشید، یک صافی جلوی آن نصب کنید. این صافی علاوه بر جلوگیری از گرفتگی ناودان، جلوی ورود حشرات را نیز می‌گیرد. حتی می‌توانید از یک توری ریز به عنوان صافی استفاده کنید که پشه‌ها هم وارد آب نشوند. صافی‌های آلومینیومی مشبک برای چنین مقصودی مناسب به نظر می‌رسند.

مخزن پلی اتیلن برای جمع آوری آب باران را چگونه نصب کنیم؟

اگر می‌خواهید منبع پلی اتیلن شما اتصالات داشته باشد، می‌توانید در هنگام ثبت سفارش خود، گزینه اتصالات و نوع متریال آن را مشخص کنید. همچنین می‌توانید مخازن را به همدیگر وصل نمایید تا لیتراژهای بیشتری برای ذخیره آب باران در اختیار داشته باشید. برای نصب مخازن کافیست یک سطح تراز، صاف و یکدست داشته باشید. اگر سطح زیرین مخزن پستی و بلندی داشته باشد یا در معرض سنگ ریزه قرار بگیرد، احتمال آسیب دیدن آن زیاد است.

توجه داشته باشید که مخازن پلی اتیلن آب به صورت پیش‌فرض وزن بسیار کمی دارند و حمل و نقل آنها آسان است. اما به مرور زمان با جمع شدن آب باران در آن، وزن تانکر بالا رفته و یکدست نبودن سطح زیرین یا وجود اجسام تیزی مانند سنگ ریزه می‌تواند آسیب ببینند. از نظر قرارگیری مخزن در فضای باز هم به دلیل اینکه این محصولات همگی سه لایه بوده و یک لایه آنتی یووی مشکی رنگ در طراحی‌شان استفاده شده است، هیچ محدودیتی برای شما به همراه ندارند.

پس اگر می‌خواهید برای نصب مخزن پلی اتیلن جهت جمع آوری آب باران، محلی را مشخص کنید، مطمئن شوید که یک سکوی صاف و یکدست آماده کرده‌اید که اگر زیر سایبان باشد، الزامی نیست اما می‌تواند عمر مخزن شما را چند برابر کند. همچنین با توجه به محل قرارگیری اتصالات و شیر آب که برای استفاده آب درون مخزن نصب می‌شود، ارتفاع از سطح زمین و جهت قرارگیری تانکر را مشخص کنید.

مزایای جمع آوری آب باران با استفاده از مخزن پلی اتیلن

به طور کلی جمع آوری آب باران مزایایی همچون صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش روان آب‌ها در هنگام بارندگی و به طور کلی صرفه جویی در مصرف انرژی در فرآیندهای تصفیه و انتقال آب می‌شود. خصوصاً در شرایطی که می‌توانید از آب شهری تصفیه شده برای مصارف غیرخوراکی استفاده نکنید، این روش جایگزین بسیار مناسبی است. اما چرا برای جمع آوری آب باران به سراغ مخزن پلی اتیلن برویم؟

از آنجایی که قرار است آبی که از بارش باران جمع آوری می‌کنید، برای مدتی در مخزن آب باقی بمانند، بعضی ویژگی‌های خاص را نیاز دارید که مخزن‌های پلی اتیلن دارا هستند. به احتمال زیاد این مخازن را در فضای باز و مقابل نور خورشید قرار می‌دهید. پس باید منبع آب شما ضد UV باشد. یعنی در برابر اشعه ماورابنفش از خود مقاومت نشان دهد. ویژگی مهمی که تانکرهای آب پلی اتیلن سه لایه البرزمخزن دارند.

منبع-سه-جداره-منبع-سه-لایه

نکته مهم دیگر این است که شما در حال نگهداری مایعی هستید که ضد عفونی نشده است. املاح موجود در آب و همینطور موجودات زنده‌ای که ممکن است همراه با آب باران وارد مخزن شوند، شانس ایجاد جلبک را بالا می‌برند. اینجاست که نقش مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال و ضد جلبک البرزمخزن، روشن‌تر از قبل می‌شود. این مخازن همچنین می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و ظرفیت مورد نیاز شما را برای جمع آوری آب باران در اختیارتان بگذارند.

برای خرید مخزن ذخیره آب باران باید به کجا مراجعه کرد؟

شما می‌توانید با توجه به مورد مصرفی که دارید، لیتراژ مخزن آب پلی اتیلنی خود را تعیین کنید و در سایت البرزمخزن، محصول مناسب را به سبد خرید خود اضافه نمایید. تمامی محصولات البرزمخزن شامل استانداردهای ملی و بین‌المللی هستند که کیفیت آنها را تضمین می‌کند. همچنین می‌توانید بعد از خرید از البرزمخزن، از 10 سال گارانتی تعویض و تعمیر به علاوه 15 سال خدمات پس از فروش استفاده کنید.

چنانچه سوالی درباره مراحل خرید مخزن آب برای جمع آوری آب باران یا نحوه نصب سیستم ذخیره آب باران داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید یا با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

 

مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *